nl Nederlands

Programma Avondconcert dinsdag

Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Chaconne met variaties, HWV435

Laurens de Man I orgel

Claude Debussy (1862-1918)
Strijkkwartet in g-klein op.10, L85

Karski Quartet:
Kaja Nowak | viool
Natalia Kotarba | viool
Diede Verpoest | altviool
Julia Kotarba | cello

Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893)
Usni, pechal’nyy drug
Zabït tak skoro
Den’ li tsarit
Sergej Rachmaninov (1873-1943)
Siren’
Na smert’ chizhika
V molchan′i nochi taynoy
Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893)
Moy sadik (arr. Wijnand van Klaveren)
Sred’ shumnogo bala (arr. Wijnand van Klaveren)

Maria Warenberg I sopraan
Alexander Warenberg I cello
Caspar Vos I piano


Met een chaconne maak je altijd een statement. Dat wisten de Franse componisten van de hoogbarok en dat wist Händel die maar wat graag hun internationale grandeur vertaalde voor een gretig Londens publiek. Een statig thema met steeds complexere variaties is een uitstekende visitekaart van een toetsenist. Met een uitstap naar mineur biedt Händel een adempauze voor het geweld in de slotfase weer losbarst.

Toen Debussy zijn strijkkwartet schreef was het genre al 130 jaar oud, en zo te horen nog lang niet uitgeput. Chausson, componist van een andere generatie, vond dit en het contemporaine kwartet van Ravel maar ‘mooie stukjes voor strijkkwartet’, zonder serieus uitgewerkt materiaal. Maar zijn onbegrip kan Debussy goed van pas zijn gekomen, want netjes uitgewerkt materiaal was al langer zijn doel niet meer. Veel liever liet hij de muziek zich ontwikkelen volgens zijn fantasie, zoals het thema in het eerste deel dat eigenlijk geen hoogtepunt beleeft, of de wilde pizzicati in het tweede deel. De emotionele climax komt met de melodieën van het derde deel, die een Russische invloed verraden.

En dan is het voor een trip met Maria Warenberg naar het echte Rusland. Rachmaninov, toen gekend als operaman, ‘kocht’ met zijn evocatieve liederen Siren’ (Seringen) en Na smert’ chizhika (Bij de dood van een sijs) zijn huwelijksreis. Uitgevers kregen geen genoeg van zijn vocale kleinoden. Voor Tchaikovsky was de grote lijn belangrijker dan de verfijnde details, de pure menselijke emotie het enige doel.

De tickets zijn toegevoegd aan uw winkelmandje Het winkelmandje in bijgewerkt
Bekijk