nl Nederlands

Programma Middagconcert maandag

Franz Schubert (1797-1828)
Rondo in A D951

Nikola Meeuwsen | piano
Nathalia Milstein | piano

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Cellosonate nr.5 op.102
Claude Debussy (1862-1918)
Cellosonate
Jérôme Ducros (1974)
Encore

Alexander Warenberg | cello
Nikola Meeuwsen | piano


Zo lieflijk en zoet als Schuberts Rondo klinkt, zo moeilijk had de auteur het op het moment van componeren. Muziek vloeide nog altijd rijkelijk uit zijn pen, maar zijn lichaam begon het te begeven in aanloop naar een al te vroege dood. Op uitnodiging van uitgever Artaria zette Schubert zich desondanks aan een groots rondo, een reeks variaties voor een duo van pianisten. Als thema koos hij een simpel motief dat terug doet denken aan zijn jonge, zorgeloze jaren. Als het was bedoeld als deel van een tweeluik met het Allegro, D947, dan zou hij Beethoven volgen, op wiens voorbeelden Schubert zich al vaker baseerde. Een van de mooiste momenten komt aan het einde, als een eerder thema terugkeert in een nieuw, fluisterzacht licht.

Beethoven componeerde zijn vierde en vijfde Cellosonates voor zijn trouwe muzikale vriend Joseph Linke en droeg ze op aan gravin Anne Marie von Erdödy bij wie de cellist de zomer van 1815 doorbracht. De werken gelden als het begin van Beethovens ‘late’ periode, de fase waarin hij met zijn innovaties de muziek definitief een nieuwe wending gaf, maar waarin hij zich ook gefrustreerd begon terug te trekken uit het openbare leven, wat de intimiteit van de twee sonates kan verklaren. Deze Sonate valt opgewekt met de deur in huis en omvat voor het eerst een volledig uitgewerkt langzaam deel. De finale is een fuga met een op en top barok thema.

Na een tweede lezing dit festival van Debussy’s iconische Cellosonate (zie het allereerste concert op zaterdag) klinkt als nog toegift Jérôme Decros’ spectaculaire uitsmijter Encore.

De tickets zijn toegevoegd aan uw winkelmandje Het winkelmandje in bijgewerkt
Bekijk