nl Nederlands

Programma Middagconcert zondag

Jean-Philippe Rameau (1683-1764)
Le rappel des oiseaux, uit Pièces de clavecin
Rossignols amoureux, uit Hippolyte et Aricie
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Un pensiero nemico di pace, uit Il trionfo del Tempo e del Disinganno, HWV 46a
Qui l’augel da pianta in pianta, uit Aci, Galatea e Polifemo, HWV72
Alla sua gabbia d’oro, uit Alessandro, HWV21
Air uit de Suite in d-klein, HWV436
François Couperin (1668-1733)
Les baricades mistérieuses, uit Pièces de clavecin, sixième ordre
Jean-Philippe Rameau
Soleil, fuis de ces lieux, uit Platée
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Gelido in ogni vena, uit Farnace, RV711
François Couperin
L’etincelante ou La bontems & Les graces-naturéles, uit Pièces de clavecin, onzième ordre
Antonio Vivaldi
Zeffiretti che susurrate, uit Ercole sul Termodonte, RV710
Jean-Philippe Rameau
Aux langueurs d’Apollon, uit Platée

Duo Zeffiretti:
Maayan Licht | sopranist
Guy Maori | klavecimbel


Met de frisse wind van Duo Zeffiretti in de zeilen ontdek je deze zondagmiddag enkele barokke grootmeesters en de manieren waarop zij de wind, de vogels, en het licht wonderlijk mooi vertaalden in klank… passender bij Schiermonnikoog kan bijna niet. Händel en Rameau spelen de hoofdrol: de eerste was de absolute meester van de barokzang – of minstens een meester van marketing in die richting – terwijl de tweede een ongekend krachtige colorist bleek, een componist die weliswaar pas laat tot bloei kwam maar toen meteen doorzette en het orkest alvast subtiel de weg wees naar de Romantiek. Aan Guy Maori vanmiddag de zware taak om al die prachtige orkestkleuren te schilderen met slechts zijn klavecimbel. Maayan Licht gaat zijn diverse talent laten horen in Rameau’s misschien wel meest etherische aria Rossignols amoureux, naast zijn meest komische Aux langueurs d’Apollon, waarin boven onder is, vrolijk somber en recht krom.

De rest van het programma zit vol vogelgeluiden, ruisende winden, kabbelende beekjes en stralende sterren. Hier speelden componisten in feite tegelijk een galant gezelschapsspel – zie eens wat een rijkdom ik kan suggereren op een instrument! – én droegen ze bij aan een metafysische discussie: hoe moet de mens omgaan met de natuur, hoe kan zij ze ordenen, haar zich eigen maken. De absolute rede die de Verlichting voorstaat dus, als je maar hard genoeg je best doet.

De tickets zijn toegevoegd aan uw winkelmandje Het winkelmandje in bijgewerkt
Bekijk