nl Nederlands

Programma Violin for Breakfast

Gabriel Fauré (1845-1924)
Vioolsonate nr.1 op.13

Yamen Saadi | viool
Nathalia Milstein | piano


Broedplaatsen zijn van alle tijden, en de muziekgeschiedenis volgt uit een oneindige reeks ontmoetingen, toevalligheden en koppige initiatieven. Een zo’n duo koppigaards had een buitengewoon grote invloed: dichter-zanger Romain Bussine en componist Camille Saint-Saëns richtten in 1871 de Société Nationale de Musique op, een club voorvechters van de ars gallica. Samen streden ze voor de Franse muziek en haar makers, in reactie tegen de allesoverheersende opera en de bombast van de Duitse romantiek. Door meer ruimte te claimen voor kleinere vormen openden ze de deur voor componisten als Fauré om kamermuziek te schrijven én uitgevoerd te krijgen. Eerder ontbrak zo’n podium in Frankrijk, evenals een publiek.

De fabuleuze vioolsonate waarmee we de week inzetten, bleek meteen bij de première in 1877 een schot in de roos. Publiek en collega’s toonden zich unaniem enthousiast, maar op zoek naar een uitgever moest Fauré zoveel water bij de wijn doen dat hij zijn auteursrechten opgaf. Dat was extra zonde toen het veelgespeelde stuk ging gleden als zowat hét Franse romantische kamermuziekstuk. Alle delen behalve het derde, een Scherzo, volgen de zogenaamde sonatevorm, met een presentatie van de thema’s, een ontwikkeling waarin de componist écht aan het spelen slaat, en een recapitulatie. Zo’n vorm, de basis van minstens de hele Klassieke periode, is zeldzaam in langzame delen, maar nog altijd vrij traditioneel – de jonge Fauré was sterk beïnvloed door Schumann en Saint-Saëns. Spannender wordt het als je de soms uitdagende harmonieën volgt in combinatie met kalme, wiegende ritmes.

De tickets zijn toegevoegd aan uw winkelmandje Het winkelmandje in bijgewerkt
Bekijk