Programma Avondconcert maandag
Eugène Ysaÿe (1858-1931)
Delen uit Vioolsonate nr.3 op.27
Iris van Nuland I viool
César Franck (1822-1890)
Pianokwintet
Chianti Ensemble:
Shin Sihan I viool
Yamen Saadi I viool
Takehiro Konoe I altviool
Alexander Warenberg I cello
Nathalia Milstein I piano
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Cellosonate nr.4, I. Andante – Allegro Vivace
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893)
Pezzo Capriccioso op.62
João Gonçalves | cello
Katsura Mizumoto | piano
Ramin Amin Tafreshi (1992)
Negarehaye Rangin
Isaac Albéniz (1860-1909)
Asturias uit Cantos de España op.232
MAAT Saxophone Quartet:
Daniel Ferreira I sopraansaxofoon
Catarina Gomes I altsaxofoon
Pedro Silva I tenorsaxofoon
Mafalda Oliveira I baritonsaxofoon
Eerder vandaag hoorden we met Faurés Vioolsonate al een voorbeeld van de ars gallica, de tegenbeweging van onder anderen Saint-Saëns die kleinschalige Franse muziek voorstond. In het kwintet van Franck speelde de meester zelf de pianopartij, maar enthousiast was hij blijkbaar niet. Integendeel, want na de première stormde hij van het podium. Die woede kon weleens evenveel met de muziek van doen hebben als met de omstandigheden. Franck zou een oogje hebben gehad op een studente, die ook Saint-Saëns’ al was opgevallen. De passie van het Pianokwintet kwam dus misschien niet uit het niets, schandalig voor een getrouwde orgeldocent… zelfs de toch onconventionele Liszt was er ondersteboven van.
Aan het einde van dit concert maken we kennis met de Iraanse componist en pianist Ramin Amin Tafreshi, die zijn driedelige werk Negarehaye Rangin op maat schreef van het saxofoonkwartet dat de maandag mag afsluiten, voordat zij een bewerking van Albéniz’ vlammende Asturias op je loslaten. De componist liet zich minder inspireren door de regio Asturië in het Spaanse noorden dan door de heftige flamenco van diep in Andalusië.