Programma Middagconcert zaterdag
Franz Schubert (1797-1828)
Forellenkwintet op.114, D667
Hawijch Elders | viool
Takehiro Konoe | altviool
Alexander Warenberg | cello
Sasha Witteveen | contrabas
Nikola Meeuwsen | piano
Ástor Piazzolla (1921-1992)
Otoño & Invierno uit Las cuatro estaciones porteñas
Hawijch Elders | viool
Sasha Witteveen | contrabas
Nikola Meeuwsen | piano
Thomas Prchal (2004)
Het Duivelsvuur (première)
Salomé Bonnema | viool
Iris Kengen | viool
Sedna Heitzman | altviool
Anuschka Pedano, altviool
Thomas Prchal | cello
Sasha Witteveen | contrabas
Thomas Preda (2002) & Eduard Preda (2001)
C Waves
Blues in F
Eduard Preda | piano
Thomas Preda | elektrische basgitaar
Vol van een indrukwekkende Schubertiade met de componist aan de piano bestelde Sylvester Baumgartner onmiddellijk een kwintet gebaseerd op een van de uitgevoerde liederen: Die Forelle. Schubert koos een vrij ongewone, lage bezetting met contrabas en stelde het geduld van zijn opdrachtgever wellicht op de proef. Pas na een lang, complex openingsdeel, een lyrisch Andante met een uitgebreide rol voor de piano, en een niet te stuiten Scherzo horen we dan eindelijk die onmiskenbare melodie, het thema voor een reeks prachtige variaties. Tot slot van het kwintet klinkt een dansant Allegro giusto.
Bij Vier seizoenen denken we onwillekeurig aan Vivaldi, maar connaisseurs kennen nóg een set, namelijk de verleidelijke mix van tango, klassieke muziek en jazz waar Ástor Piazzolla zo voor gekend is. Hij schreef noch bedoelde de vier composities trouwens als een cyclus, maar voerde ze later wel zo uit. Elk ‘seizoen’ omvat een prachtige solo, een beetje zoals Vivaldi’s concerten waar zelfs nog een echo van opduikt. Vanmiddag vieren we Piazzolla’s 100ste verjaardag met de Herfst en Winter, estilo Buenos Aires.
Thomas Prchal, in eigen woorden een ‘cellist die ook graag componeert’, won tal van prijzen voor zijn cellospel en staat aan het begin van een mooie dubbelcarrière. Schiermonnikoog heeft de eer: de wereldpremière van Het Duivelsvuur voor twee violen, twee altviolen, cello en contrabas, over de gelijkname Schierse legende.
De middag besluit met nóg twee jonge componisten: Thomas en Eduard Preda kregen muziek met alle mogelijke lepels ingegoten. Met twee eigen composities sluiten zij dit Middagconcert swingend af.